De Pilatesmethode heeft een lange geschiedenis. Het is een mind-body bewegingsvorm, die gebaseerd is op de leerstof en de theorie van Joseph Pilates.
De fysieke inspanningen worden uitgevoerdĀ met een diep naar binnen gericht bewustzijn. Het is niet alleen een lichamelijke activiteit, de bewegingsoefeningen zijn gericht op anatomisch herstel en een goede lichamelijke gesteldheid.
De regelmatige beoefening van de Pilatesmethode resulteert in ‘lange’ spieren, een soepele en krachtige rug, een platte buik, meer souplesse, een verbeterde bloedsomloop en een gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen.

De Pilatesmethode bestaat in twee vormen: groepslessen op de mat en door Pilates zelf ontworpen apparaten. Wij geven alleen de matlessen.
De groepslessen worden op drie niveaus gegeven. Level One is voor beginners en bedoeld voor iedereen. Daarna volgen Level Two en Level Three die in moeilijkheidsgraad toenemen.
De oefeningen van Pilates liggen vast. Het is mogelijk dat je er in het begin wat moeite mee hebt, vooral als je niet gewend bent om bewust te bewegen. Speciaal voor deze beginners zijn de oefeningen in Level One ontwikkeld.

Een meditatief programma met spierversterkende oefeningen, werkend vanuit een stabiel bekken (het ‘powerhouse’).

Uitgaande van 7 principes:
1. houding
2. bewegingstechniek
3. concentratie
4. bewuste ademhaling
5. stabiliteit van de romp
6. vloeiende bewegingen
7. kwaliteit versus kwantiteit

Duur: 1 uur

Lessen voor beginners en gevorderden. Geen muziek of zachte, niet-afleidende achtergrondmuziek.

Kleding:
Makkelijk zittende kleding, sokken, grote handdoek